Konservativ
Seit 1989ff. sind die bewährten Dichotomien wie konservativ/progressiv oder rechts/links, nun ja, etwas komplizierter in der Anwendung geworden. Der eine oder andere vertritt die Meinung, diese Unterscheidungen gäben nicht mehr so recht Sinn. Und beide meinungsbildenden Blätter aus Frankfurt schauten nach, was eigentlich übrig ist, etwas anekdotisch die FR (What's left), tiefschürfend wie immer die FAZ:
Die legendäre Serie, die Joachim Fest noch in Auftrag gab, unter dem doppeldeutigen Titel What's left?, kann man heute als letzte Entschlüsselung des Innersten der FAZ lesen. Dass die Linke nicht mehr wusste, was sie ist, beruhigte dennoch ganz ungemein. Auch das ist vorbei. (Die Zeit 34/2000)Die Serie ist übrigens als Rotbuch-Taschenbuch erschienen. Aber ich schweife ab. Möglicherweise markiert der Tod Johannes Pauls des II. einen ähnlichen Einschnitt wie das Jahr 1989. Und wieder stellen erstaunte Beobachter fest, dass ihre Leitdifferenz konservativ/progressiv mehr verdunkelt als sie erhellt. Diesmal geht es um die Generation JP2, also die Katholiken der Jahrgänge ab 1982, die keinen anderen Papst kennen als eben den Papst. Sie sind in vieler Hinsicht anders als ihre Eltern, stellt die New York Times fest (kostenlose Registrierung erforderlich):
The "millennial generation" of young Catholics [...] has returned to the traditional religious attitudes and behavior of generations born before World War II, said Mark M. Gray, a research associate at the Center for Applied Research in the Apostolate at Georgetown University. The values survey, coordinated by the University of Michigan, has been conducted periodically since 1981 by researchers who pool their data and make it available to scholars.So ganz, scheint es, wird diese Generation noch nicht begriffen. (Und endlich weiß ich, welcher Generation ich mich zurechnen muss: Post-Vaticanum II)
Catholics in the "millennial generation" are more likely to attend Mass weekly, pray every day, feel that religion is important and have a lot of confidence in the church than Catholics in either the Vatican II generation (born 1943 to 1960) or those in the Post-Vatican II generation (1961 to 1981), he said. [...] Sister Mary Bendyna, executive director of the Georgetown center, said young Catholics seemed to be "more receptive to the church, they participate more than their Generation X brothers and sisters, and are a little less cynical about institutions in general, the church included."
They are theologically conservative, but not conservative across the board when it comes to political issues, she said.
"They are more involved in traditional conservative religious practices, but they're very receptive to social justice messages about serving the poor," she said.
Msgr. John J. Strynkowski, a former official at the United States Conference of Catholic Bishops and now rector of St. James Cathedral in Brooklyn, says he sees the phenomenon as "a return to traditionalism."
In the 1970's, in the wake of the Vatican II Council, he said, priests let many traditions fall by the wayside. Now, he said, the younger generation is reviving devotional practices more familiar to their grandparents than their parents.
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